대학생의 수능성적, 성실성, 비만도, 학교환경, 자기효능감이 학업성취도에 미치는 영향
- Alternative Title
- Investigating the Structural Relationship among Educational Investment, SAT score, Conscientiousness, degree of obesity, school environment, and self-efficacy and academic achievement in University students
- Author(s)
- 주영주; 한애리
- Publication Year
- 2016-03-03
- Created
- 2016-03-03
- Keyword
- academic achievement; Scholastic Aptitude Test(SAT) score; Conscientiousness; degree of obesity; school environment; self-efficacy; student selection system; input-process-output model
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/7327
- Abstract
- 본 연구의 목적은 대학생의 수능성적, 성실성, 비만도, 학교환경 및 자기효능감이 학업성취도에 영향을 미치는 인과적 구조관계를 규명하고자 하였다. 이를 위해 한국직업능력개발원(KRIVET)의 한국교육고용패널(KEEP : Korean Education and Employment Panel) 9차년도(2012년) 자료에 조사된 188명의 응답자를 대상으로 분석하였다. 수능성적, 성실성 및 비만도가 학교환경에 영향력을 미치는가를 살펴본 결과 성실성, 비만도, 수능성적 순으로 학교환경에 통계적으로 유의한 영향을 미쳤다. 또한 수능성적, 성실성, 비만도 및 학교환경이 자기효능감에 미치는 영향력을 검증한 결과, 수능성적과 성실성만이 자기효능감에 유의한 영향을 미쳤으며, 선행연구결과와는 대조적으로 비만도와 학교환경은 자기효능감에 영향을 미치지 않은 것으로 나타났다. 마지막으로 수능성적, 성실성, 비만도, 학교환경 및 자기효능감이 학업성취도에 미치는 영향을 확인해 본 결과, 성실성과 비만도만 학업성취도에 유의한 영향을 미쳤으며, 수능성적, 학교환경, 자기효능감은 학업성취도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 통해 대학은 학생들의 학업성취를 향상시키기 위해서 대학의 교육철학 및 교육방법에 부합하는 인재상을 설정하고 이를 학생선발 및 지원 제도와 긴밀하게 연결시켜 나가야 할 것이다.
The purposes of this study are to develop a structural model that explains academic achievement focus on Scholastic Aptitude Test(SAT) score, Conscientiousness, degree of obesity, school environment, and self-efficacy, as well as, to examine the effects among these variables in university students. To conduct the present study, Korean Education and Employment Panel(KEEP, 2012) data collected by the Korean Research Institute for Vocational Education and Training(KRIVET) were utilized. 188 university students are analyzed for this study. The major findings of this study are as follows: First, SAT score, Conscientiousness and degree of obesity had a significant effect on school environment. Second, SAT score and Conscientiousness had a significant effect on self-efficacy. But, degree of obesity and school environment had no significant effect on self-efficacy. Third, Conscientiousness and degree of obesity had a significant effect on academic achievement. But, SAT score, school environment, and self-efficacy had no significant effect on academic achievement. Based on these findings, the right students for the university should be closely linked to the educational philosophy and student selection & education system in order to enhancing academic achievement.
- Table Of Contents
- I. 서 론
Ⅱ. 이론적 배경
1. 자기효능감과 관련변인과의 관계
2. 학업성취도와 관련변인과의 관계
Ⅲ. 연구방법
1. 연구대상 및 연구절차
2. 측정도구
3. 자료분석방법
Ⅳ. 연구 결과
1. 측정변수 간의 상호상관행렬 및 기술통계치
2. 측정모형의 검증
3. 구조모형의 검증
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌
Abstract
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 주영주. (2016-03-03). 대학생의 수능성적, 성실성, 비만도, 학교환경, 자기효능감이 학업성취도에 미치는 영향. 제11회 한국교육고용패널 학술대회 논문집.
- Type
- Conference Paper
-
Appears in Collections:
- 학술행사자료 > I. KEEP
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.