본 연구는 최종적으로 실업계 고등학교 계열 재구조화 방안을 제시하는 데 주된 목적이 있다. 보다 구체적인 목적은 다음과 같다. 가. 실업계 고교 계열 재구조화 배경 및 관련 연구 자료 분석을 통해 계열 재구조화의 이론적 토대를 마련한다. 나. 실업계 고교 계열 재구조화 준거를 토대로 실업계 고교 계열 구조 개편 방안및 관련학과 예시안을 제시한다. 다. 실업계 고교 계열 재구조화 방안에 대한 문제점 및 요구 분석을 한다. 라. 실업계 고교 계열 재구조화에 따른 정책 건의 및 제언 사항을 제시한다. 1. Backg round of the study Vocational high school in Korea is now classified into five divisions : Agricultur al; technical; commercial; fishery and oceanography ; and industry and home economics . These divisions ar e based on the tr aditional indu stry cla ssification , not on that in the knowledge information era of 21st century . It ha s been indicat ed that curr ent division clas sification is an inhibitor in solving v ocational high school- r elated problems . 2. Purpose of the study This study was aimed at presenting a new plan of restructuring division classification in vocational high school. By doing this, ultimately , this study was for promoting v ocational education at the high school lev el. More specific purpose of the study is as follows : 1) T o analy ze r elated liter atur es ; 2) T o pr esent criteria for restructuring division clas sification of vocational high school; 3) T o assess problems and needs regarding division classification of vocational high school; 4) T o suggest a new plan of r estructuring division classification of vocational high school; and 5) T o addres s recommendations for vocational policies
Table Of Contents
I. 서 론 1 1. 연구의 필요성 1 2. 연구의 목적 2 3. 연구의 내용 2 4. 연구의 방법 및 절차 3 5. 용어의 정의 7 II. 실업계 고교 계열 재구조화의 배경 8 1. 실업계 고교 계열 현황 및 관련 선행 연구 고찰 8 2. 재구조화의 준거 30 Ⅲ. 실업계 고교 계열 재구조화에 대한 요구 분석 42 1. 재구조화 방안 마련을 위한 델파이 조사 분석 42 2. 재 구조화 방안에 대한 문제점과 요구파악을 위한 설문조사 59 Ⅳ. 실업계 고교의 계열 재구조화 방안 86 1. 실업계 고교 계열 구조 개편의 방향 및 기본 전제 86 2. 실업계 고교의 계열 재구조화 방안 91 3. 실업계 고교의 계열 재구조화 방안에 따른 학과 예시(안) 93 4. 재구조화에 따른 실업계 고교 발전 방안 96 Ⅴ. 정책 건의 및 제언 101 1. 정책 건의 101 2. 제 언 103 참 고 문 헌 114 Abstract 121 부 록 127