국제기구(OECD, ILO 등)와 학술활동 및 공동연구 : 선행학습 평가 인정을 통한 교육훈련의 다양화
- Alternative Title
- Diversification of Education and Training Through the Recognition of Prior Learning
- Author(s)
- 정지선; 심인선
- Publication Year
- 2002-12-31
- Created
- 2002-12-31
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/794
- Abstract
- UNSCO의 국제교육계획기구인 IIEP (International Institute for Educational Planning)는 한국에게 다른 나라에서는 찾아보기 어려운 학점은행제도를 중심으로 평생학습의 평가인정 체제에 관한 보고서를 작성할 것을 제의하였다. 이러한 제의에 따라 평생학습의 결과로서 다양한 형태의 선행학습을 학점으로 인정하는 학점은행제도를 중심으로 평생학습결과의 평가 인정 현황에 대하여 분석을 하고, 평생학습사회를 실현하기 위한 발전과제들을 제시하고자 하는 것이 이 연구의 목적이다. 구체적으로 이 연구는 향후 성인들이 평생학습을 통하여 교육과 훈련에 참여하는 경로를 다양화하기 위하여 학점은행제도의 현황과 문제점을 분석하여 향후 발전방안을 제시하고, 또한 직업능력으로 인정하는 자격제도의 현황과 문제점을 분석한 후 발전방안들을 제시하고자 한다.
As a two- year project from 2002 to 2003, this study aims to develop a comprehensive development and management framework for human capacity building (HCB) for Information Communication and T echnology (ICT ) and facilitation of human resource exchanges within Asia Pacific region.
Issues of HCB for ICT workforce and facilitation of human resource mobility require integration of both research and development . It is in this context that this study attempt s to develop a model of model where module- based education and training method and sy stematic curriculum and instructional development (SCID) are combined, on - and off- line education and training are integrated, and individual country ' s specific education and training plan is suggested to be designed on the basis of the general framework formulated by this study.
Sources of data for this study were nine paper s by nine participant s at APEC ICT Policy Forum held at KRIVET , Sep 25- 26, 2002, jointly organized by researcher in charge of this project and the APEC Studies Association of Korea.
Contributor s of those paper s come from Australia, Canada, Indonesia, New Zealand, Peoples Republic of China, Philippines, Singapore, Vietnam, and Republic of Korea.
In having all the nine paper s drafted on into the directions and level wanted by the project over seer who had proceeded with several rounds of formulating the draft agenda for the policy forum, the researcher of this project has gone through with several occasions of traveling across APEC meetings in both 2001 and 2002.
...
- Table Of Contents
- 연 구 요 약
I. 서 론 1
1. 연구의 필요성 및 목적 1
2. 연구의 내용 3
3. 연구 방법 4
II. 한국 평생학습 평가인정의 필요성 7
1. 평생학습 환경의 변화 7
2. 노동시장의 변화 추이 9
3. 고등교육의 보편화와 평생학습의 필요성 16
4. 선행학습 평가인정의 개념 20
5. 선행학습 인정의 발전 배경과 필요성 25
III. 선행학습 평가인정의 실태 및 문제점 31
1. 학력으로의 인정 32
2. 직업능력으로의 인정 59
IV. 외국의 사례 83
1. 미국 83
2. 호주 118
3. 영국 151
V. 선행학습 평가인정의 전망과 과제 165
1. 학력과 자격의 평가인정 개선방안 165
1. 선행학습 평가인정제도의 전망 167
2. 선행학습 평가인정제도의 과제 169
3. 향후 발전 방향 173
참 고 문 헌 177
ABSTRACT 187
별 첨 193
<별첨 Ⅰ> 학점인정등에관한법률 194
<별첨 Ⅱ> 학점인정등에관한법률시행령 198
<별첨 Ⅲ> 국가기술자격 시험면제사항 205
<별첨 Ⅳ> 국가자격 시험면제사항 209
<별첨 Ⅴ> 국가자격 면제시험 영역 (2001) 210
<별첨 Ⅵ> 국가기술자격 이외의 국가자격의 자격별 인정학점 225
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 정지선. (2002-12-31). 국제기구(OECD, ILO 등)와 학술활동 및 공동연구 : 선행학습 평가 인정을 통한 교육훈련의 다양화.
- Type
- Research Report
-
Appears in Collections:
- 연구보고서 > I. 기본보고서 (1997~현재)
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.