경상남도 실업계 고등학교 종합발전방안

Metadata Downloads
Alternative Title
Strategies for the Development of Vocational High Schools in Gyeongsangnam-do
Author(s)
정철영최홍영김재식김재겸김성남이중희
Publication Year
2006-12-31
Created
2006-12-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9577
Abstract
Ⅰ. 서론
1. 연구의 필요성
2. 연구의 목적
3. 연구의 내용
4. 연구의 방법
5. 연구일정

Ⅱ. 실업계 고등학교 관련 교육정책 고찰 및 국내 ·외 혁신사례 분석
1. 국가수준의 실업계 고등학교 관련 정책
2. 시 ·도 교육청 단위의 실업계 고등학교 관련 발전계획
3. 국내 ·외 실업계 고등학교 관련 혁신사례 분석

Ⅲ. 경상남도의 산업여건 및 실업계 고등학교 교육여건 분석
1. 경상남도의 산업 여건 분석
2. 경상남도의 실업계 고등학교 교육 여건 분석

Ⅳ. 경상남도 실업계 고등학교에 대한 인식 및 요구분석
1. 실업계 고등학교에 대한 인식 및 요구
2. 실업계 고등학교 교원에 대한 인식 및 요구
3. 실업계 고등학교 교육과정에 대한 인식 및 요구
4. 실업계 고등학교 산학협동에 대한 인식 및 요구
5. 진로 및 진로지도에 대한 인식 및 요구
6. 실업계 고등학교의 교육경쟁력 강화 방안

Ⅴ. 경상남도 실업계 고등학교 종합발전방안
1. 경상남도 실업계 고등학교 자체 발전 방안 분석
2. 경상남도 실업계 고등학교 종합발전방안

Ⅵ. 결론 및 제언
1. 결론
2. 제언

참고문헌

abstract
The purposes of this study are to suggest directions to promote vocational high schools in the province of Gyeongsangnam-do. The study is conducted through literature review, survey and interview. The results of this study are as follows: ⑴ 4 basic directions, 16 themes, and 64 sub-themes of the vocational high school development are established, and 10 priority sub themes which have performance indexes and implementation plans are selected; ⑵ Development plans for all 56 vocational high schools are designed; ⑶ Development plans for different types of schools such as agricultural high schools, technical high schools, commercial high schools, and home economics high schools are suggested; ⑷ Based on the industrial strategies for 5 regions of the province, a development plan is suggested for each region; ⑸ Administrative and financial strategies are suggested in order to support the development of vocational high schools in Gyeongsangnam-do.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
정철영. (2006-12-31). 경상남도 실업계 고등학교 종합발전방안. 직업능력개발연구 9권 2호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.