Ⅰ. 서론 1. 연구의 필요성 2. 연구의 목적 3. 연구의 내용 4. 연구의 방법 5. 연구일정
Ⅱ. 실업계 고등학교 관련 교육정책 고찰 및 국내 ·외 혁신사례 분석 1. 국가수준의 실업계 고등학교 관련 정책 2. 시 ·도 교육청 단위의 실업계 고등학교 관련 발전계획 3. 국내 ·외 실업계 고등학교 관련 혁신사례 분석
Ⅲ. 경상남도의 산업여건 및 실업계 고등학교 교육여건 분석 1. 경상남도의 산업 여건 분석 2. 경상남도의 실업계 고등학교 교육 여건 분석
Ⅳ. 경상남도 실업계 고등학교에 대한 인식 및 요구분석 1. 실업계 고등학교에 대한 인식 및 요구 2. 실업계 고등학교 교원에 대한 인식 및 요구 3. 실업계 고등학교 교육과정에 대한 인식 및 요구 4. 실업계 고등학교 산학협동에 대한 인식 및 요구 5. 진로 및 진로지도에 대한 인식 및 요구 6. 실업계 고등학교의 교육경쟁력 강화 방안
Ⅴ. 경상남도 실업계 고등학교 종합발전방안 1. 경상남도 실업계 고등학교 자체 발전 방안 분석 2. 경상남도 실업계 고등학교 종합발전방안
Ⅵ. 결론 및 제언 1. 결론 2. 제언
참고문헌
abstract The purposes of this study are to suggest directions to promote vocational high schools in the province of Gyeongsangnam-do. The study is conducted through literature review, survey and interview. The results of this study are as follows: ⑴ 4 basic directions, 16 themes, and 64 sub-themes of the vocational high school development are established, and 10 priority sub themes which have performance indexes and implementation plans are selected; ⑵ Development plans for all 56 vocational high schools are designed; ⑶ Development plans for different types of schools such as agricultural high schools, technical high schools, commercial high schools, and home economics high schools are suggested; ⑷ Based on the industrial strategies for 5 regions of the province, a development plan is suggested for each region; ⑸ Administrative and financial strategies are suggested in order to support the development of vocational high schools in Gyeongsangnam-do.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
정철영. (2006-12-31). 경상남도 실업계 고등학교 종합발전방안. 직업능력개발연구 9권 2호.