본 연구는 우리나라 기업 종업원들의 사회적 자본이 지식활동에 어떠한 영향을 미치는가를 분석함으로써 기업의 지식경영 및 학습조직화 전략 개발에 시사점을 제공하는 데 목적이 있다. 본 연구는 금융보험업과 사업서비스업 100개 기업의 1,850명 직원을 대상으로 설문조사를 실시하여 그 결과를 분석하였다. 실증분석 결과, 기업의 사회적 자본 세 가지 구성차원(신뢰, 네트워크, 비전 및 가치 공유) 모두 지식활동(지식공유, 학습, 지식창출)에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 첫째, 신뢰는 지식공유에 상당한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 부가적으로 지식공유는 구성원들의 업무 관련 네트워크에 의해서도 영향을 받는다. 둘째, 비전 및 가치의 공유가 학습에 크게 영향을 미치고 있으며, 여기에 지식의 공유는 부가적인 영향을 미치고 있다. 셋째, 한 기업에서 지식이 창출되는 과정은 기업 내 사회적 자본 가운데 비전 및 가치 공유가 학습을 매개로 한 경우에 가장 높게 나타났다. 신뢰와 네트워크는 지식의 창출보다는 지식의 공유에 더 직접적인 영향을 미쳤다. The purpose of the study is to devise effective ways to develop social capital towards enhancing corporate competitiveness by measuring the social capital and knowledge activities of corporate members. Survey results demonstrate that intrafirm social capital has material impact on knowledge-related activities, such as knowledge sharing and creation, and participation in learning. Trust, meanwhile, substantially affects the knowledge sharing, which is also influenced by the internal network that is formed among the organization's members as they engage in work. The survey results also showed that sharing of vision and values among organizational members have strong effect on learning while the degree of knowledge sharing had only limited impact on learning. Interestingly, the knowledge creation process in a business organization was most effective when the sharing of values and vision was mediated by learning. Trust and networking tended to have more immediate impact on the sharing of knowledge than on its creation.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
이영현. (2008-04-30). 기업의 사회적 자본이 지식활동에 미치는 영향. 직업능력개발연구 11권 1호.