기업 사이버교육생의 학습전이 영향 변인 측정도구 개발 및 양호성 검증

Metadata Downloads
Alternative Title
Development and Validation of a Scale for Factors related to Learning Transfer in Corporate e-Learning Environment
Author(s)
주영주김소나
Publication Year
2008-08-31
Created
2008-08-31
URI
https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9627
Abstract
본 연구의 목적은 기업 사이버교육생의 학습전이에 영향을 미치는 변인을 측정하는 객관적인 도구를 개발, 이에 대한 타당성과 적합성을 검증하는 것이다. 이를 위해 관련 문헌 및 선행연구 분석을 통해 학습자의 학습전이에 영향을 미치는 변인을 도출하여 27문항으로 구성된 잠정적 측정도구를 개발하였다. 개발된 척도를 국내 S기업에서 사이버과정을 완수한 학습자 248명을 대상으로 1차 설문을 실시하였다. 그 결과 탐색적 요인분석에서 4요인 26문항으로 구성된 측정도구의 구성타당도가 검증되었다. 학습자 247명을 대상으로 한 2차 설문 데이터를 가지고 확인적 요인분석을 실시한 결과, 비표준적합도(TLI), 비교적합도(CFI), 개략화 오차평균(RMSEA) 지수가 각각 .957, .968, .049로 모두 좋은 적합도를 나타냈다. 최종 측정도구의 요인과 해당문항 간 상관계수 분석을 통한 문항변별도와 신뢰도 모두 높게 나타났다.
이로써 1) 학습자 내적특성, 2) 교육내용/설계, 3) 동료/상사 지원, 4) 조직 환경의 총 4요인, 26문항으로 구성된 기업 사이버교육생의 학습전이 측정도구를 확정하였다.
The purpose of the present study is to develop a scale for factors related to learning transfer in corporate e-learning environment. Based on the results of a literature review, three components and sixteen sub components regarding learning transfer were identified. The study was conducted with twenty-seven items and administered to 495 learners. For items analysis, EFA(Exploratory Factor Analysis) was performed with 248 participants. In order to validate the scale, CFA(Confirmatory Factor Analysis) was conducted to 247 participants. This research reports the reliability and validity of the new scale consist of four factors of learning transfer with twenty-six items: 1) learner characteristics, 2) learning contents and design, 3) support of supervisors and colleagues and 4) organization environment.
Publisher
한국직업능력개발원
Citation
주영주. (2008-08-31). 기업 사이버교육생의 학습전이 영향 변인 측정도구 개발 및 양호성 검증. 직업능력개발연구 11권 2호.
Type
Article
Appears in Collections:
학술지 논문 > I. 직업능력개발연구
Files in This Item:

SNS Share

  • qrcode

Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.