조직 구성원의 무형식학습 참여를 통한 직무능력향상, 직무만족, 조직몰입 간의 구조적 관계에 대한 연구
- Alternative Title
- Examining Structural Relationships between Employees
- Author(s)
- 우혜정; 박민주; 윤관식; 김우철
- Publication Year
- 2017-08-31
- Created
- 2017-09-14
- URI
- https://www.krivet.re.kr/repository/handle/202405/9836
- Abstract
- 조직 구성원의 직무능력은 조직의 재무적?비재무적 성과를 제고하는 핵심요인으로 인식되어 왔다. 최근 지식의 수명 주기가 짧아짐에 따라 조직 구성원의 직무능력 향상을 위한 방법으로 무형식학습에 대한 관심이 높아지고 있다. 선행연구를 통해 비재무적 성과가 재무적 성과의 선행요인임이 검증되었으며, 직무만족과 조직몰입은 대표적인 조직의 비재무적 성과 중 하나로 여겨진다. 이에, 무형식 학습을 통해 나타난 직무능력향상이 직무만족, 조직몰입과 어떠한 구조관계를 가지는지를 검증하고자 인적자본기업패널조사(HCCP) 6차 근로자용 설문자료를 바탕으로 구조방정식을 활용하여 분석하였다. 이를 통해 다음의 연구 결과를 도출하였다. 첫째, 무형식학습 참여를 통한 직무능력향상과 조직몰입 간의 상관관계는 유의하지 않다. 둘째, 무형식학습 참여를 통한 직무능력향상과 직무만족 간의 정적 상관관계와 직무만족과 조직몰입 간의 정적 상관관계는 유의하다. 셋째, 직무만족은 무형식학습 참여를 통한 직무능력향상과 조직몰입간의 관계에서 완전매개역할을 한다. 위와 같은 연구 결과를 토대로 학문적, 실천적 HR에 대한 시사점을 도출하고, 후속연구를 위한 제언을 제시하였다.
Job competency has been considered as one of core factors to increase organizational performances. Also, organizations have been paying their attention to informal learning to improve employees' job competency. Extant studies show that non-financial performance leads to financial performance and that job satisfaction and organizational commitment are considered as pivotal variables related to non-financial performance. Thus, this study aimed to examine relationships between job competency improvement by informal learning (JC) and job satisfaction (JS) and organizational commitment (OC). The results were as follows. Firstly, JC did not have a statistically positive relationship with OC. Secondly, the relationship between JC and JS and the relationship between JS and OC were statistically significant. Lastly, JS fully mediated the relationship between JC and OC. Implications and recommendations were discussed.
- Publisher
- 한국직업능력개발원
- Citation
- 우혜정. (2017-08-31). 조직 구성원의 무형식학습 참여를 통한 직무능력향상, 직무만족, 조직몰입 간의 구조적 관계에 대한 연구. 고용직업능력개발연구 20권 2호.
- Type
- Article
-
Appears in Collections:
- 학술지 논문 > II. 고용직업능력개발연구
- Files in This Item:
-
Items in Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.